Harsogó reklámok, izgő-mozgó, irritáló, tolakodó hirdetések, lódításokkal teli sales-szagú szövegek – ez az, amit az emberek többsége utál, ami árasztja magából, hogy itt bizony valaki nagyon el akar adni. De akkor mi az, aminek garantált a meggyőzőereje? Ami csak úgy lökdösi a vásárlót a termék/szolgáltatás igénybevételének az irányába? Ez az, aminek most utánajártunk!
A „tukmálós” marketing vissza is üthet!
Fülsiketítő reklámzajban éljük a mindennapjainkat. Minden cég teper azért, hogy elérje az ügyfelek/vásárlók ingerküszöbét, felhívja magára a figyelmet. Épp ezért a tukmálós, színes-szagos hirdetések, a szemet szúró reklámok egyre nyomulósabb fajtáival találkozhatunk, immár minden fronton. Érthető, hiszen mindenki el szeretne adni, ám sokszor ezek a módszerek visszatetszővé válnak, és a kívánt eredmény elérése helyett az elutasítás, illetve a reklámkerülés jelensége erősödik fel.
A „reklámkerülők” alatt azokat értjük, akik a minden irányból toluló reklámdömpinget egyszerűen visszautasítják, és amennyire csak tudnak elzárkóznak előle. Ennélfogva a túlzottan rámenős marketing fordítva is elsülhet.
Persze nem szabad elmenni amellett sem, hogy a tolakodó stílusnak is van létjogosultsága – nem hiába alkalmazza oly sok cég –, megvan az a fogyasztói réteg és az a szegmens, akikre ezzel lehet hatni. Ám azt tudni kell, hogy ez a módszer biztosan nem fog mindenkit vásárlásra vagy a szolgáltatás igénybevételére ösztökélni.
Mi az, aminek garantált a meggyőzőereje?
Bár hihetetlennek hangzik, de valóban van egy marketingeszköz, aminek pozitív hatása egyetemes, amivel a célközönség összes tagjára lehet hatni, méghozzá anélkül, hogy az negatívan ütne vissza. Ez a referencia!
A referencia – ami csak úgy lökdösi a vásárlót a termék/szolgáltatás irányába
Sokszorosan kimutatott tény, hogy a potenciális vásárlók inkább a korábbi vevők véleménye alapján döntik el, hogy betérnek-e egy áruházba vagy igénybe veszik-e egy cég szolgáltatását, minthogy elhiggyék egy reklámból, hogy az adott vállalattól csakis minőségi termékeket/szolgáltatásokat kapnak majd.
Gondoljunk csak bele: ha csak tehetjük, az alapján döntünk, hogy az adott terméknek/szolgáltatásnak van-e az ismeretségi körünkben olyan referenciafogyasztója/használója, akiről tudjuk, hogy ő ezzel a márkával elégedett. Az ő személyes tapasztalatai segítenek nekünk a vásárlási döntéseink meghozatalában. Ennek hiányában fordulunk az online értékelések, a webes vélemények, illetve a cég által esetlegesen felmutatott referenciamunkák felé.
Sokkal jobban figyeljük és hisszük el azt az információt, ami egy másik embertől származik – még akkor is, ha nem ismerjük –, mint amit a médiából zúdítanak ránk.
Mit értünk konkrétan referencia alatt?
Referencia alatt persze sok mindent érthetünk: a nyilvánosan megosztott véleményektől kezdve (pl. Google értékelések, a webshopban az egyes termékekhez fűzött hozzászólások, reakciók, weboldalon olvasható visszajelzések), egészen az ellenőrizhetően megadott „mintákig” (pl. egy építőipari vállalat esetében gondolhatunk itt a kivitelezett ingatlanról készült fotókra). Lényeg a lényeg, legyen szó bármilyen ajánlásról is, referenciát adni igencsak észszerű, és ebből következően – kötelező.
A potenciális ügyfelek üzleti döntéseit a referenciák felmutatása által segíthetjük, a vásárlók számát megtöbbszörözhetjük.
Érdemes folyamatosan bővíteni a referenciákat, gyarapítani a referencia véleményeket. Ahhoz, hogy ez egyszerűen menjen lehetőséget kell biztosítani a vásárlók/partnerek/ügyfelek számára, hogy elmondják, megosszák tapasztalataikat.
A visszajelzésekkel aztán persze okosan kell bánni, hogy az valóban eljusson a potenciális vevőkhöz, így a kívánt eredményt kiválthassák.