Minden vállalatnak megvan a maga működési stratégiája, amely jellemzően a cégvezetők meggyőződését tükrözi. Ha valaki a PR-ban látja a cég fellendülési esélyét, arra fog ráerősíteni. Viszont ha a marketinget tartja a siker kulcsának, az lesz az a terület, amire a fókuszt helyezi. De természetesen vannak olyan vezetők is, akik egyikben sem bíznak igazán, rendszerint ők csupán az értékesítést igyekeznek fellendíteni.
PR, marketing, értékesítés – persze lehet csinálni az egyiket a másik nélkül, a kérdés csak az, hogy minek?
Minden erőfeszítés csak kárba vész! Ez az a három folyamat, ami kéz a kézben hozza el a cégek sikerét! Olyan tevékenységekről beszélünk, amelyek egymásra épülnek! Ha az egyik szint kimarad, nincs mire ráépíteni a következőt.
De vajon melyik terület, mit foglal magában, mit várhatunk tőlük? Milyen pluszt nyújthat egy PR kampány? Mit biztosít a marketing? És miért elengedhetetlen, hogy profi legyen az értékesítés?
Nézzünk kicsit a dolgok mélyére!
PR – ismertséget, elismertséget teremt
A PR-t a legtöbben a sajtókapcsolattal, a közleményekkel, a vállalati hírekkel, illetve az egyéb publikációkkal azonosítják. Ezek a feladatok is a PR hatáskörébe tartoznak, ám a szerepe nem merül ki csupán ennyiben. A PR önmagában a vállalatról tudatosan kialakított képet kommunikálja a környezet, az ügyfelek, a vásárlók felé.
A profi PR ismertséget és elismertségét teremt, segítségével az adott vállalat építi és megőrzi a jó hírnevét.
Marketing – érdeklődést, vágyat kelt
Jellemzően ha valaki meghallja azt a szót, hogy marketing, egyből a reklámokra gondol. Ez nem rossz megközelítés, ám ahogy a PR esetében, itt sem lehet ennyire leegyszerűsíteni a dolgokat. A marketing kifejezetten adatalapú. A begyűjtött információk segítségével alakítható ki egy-egy vállalkozás önképe, amit a nagy tömegekhez el kell juttatni, el kell ültetni a fejekben.
A marketing különböző eszközeivel érdeklődés generálható, vágy kelthető az adott termék/szolgáltatás iránt, hogy a vásárlókból/ügyfelekből sosem legyen hiány.
Értékesítés – árusít, szerződéseket köt
Míg a marketing a háttérben dolgozik, és így próbál tömegeket az adott döntés irányába terelni, addig az értékesítés – jóval direktebb módon – a vásárlói útvonal végén lép be a folyamatba. Amikor egy lead átkerül a sales csapat kezei közé – akik aktívan is felkeresik az érdeklődőt –, akkor indul be a „szemtől szembe” kommunikáció, az árusítás, a szerződéskötés.
Összegezve: a PR kedvező képet mutat a külvilágnak a cégről, a marketing előkészít, cselekvésre, vásárlásra ösztönzi az érdeklődőt, az értékesítés pedig lezárja a folyamatot.
Ha ezen a három lépésen jól kíséri végig az ügyfelet, garantált lesz a siker!