Legyen szó bármely szektorról is, nem elegendő egy jó terméket vagy szolgáltatást kifejleszteni és azt versenyképes áron kínálni. Ennyivel nem lehet sikerre vinni egy márkát!
A vállalatnak kommunikálnia kell a jelenlegi és a potenciális vásárlókkal, az üzleti partnerekkel, a közvéleménnyel, tulajdonképpen az érdekeltek teljes körével, annak érdekében, hogy a céloknak megfelelő irányba mozduljon el a piaci helyzetük.
A marketingkommunikáció célja kettős: egyrészt a termékről vagy szolgáltatásról való információnyújtás, tájékoztatás, másrészt pedig a befolyásolás, meggyőzés, vagy éppen figyelemfelkeltés. A hatékony marketingkommunikáció segíti a termék eladását, megkönnyíti az érdekeltek számára a termék és a vállalat megismerését, elfogadását.
A kérdés csak az, hogy milyen a célravezető kommunikáció? Pozitív vagy negatív üzenetekkel lehet nagyobb hatást elérni?
A negatív kommunikáció is kommunikáció
„A negatív reklám is reklám” – sokszor hallhattuk már ezt a frázist. A negatív reklám működik, mert ennek hatására az adott vállalat neve, terméke, szolgáltatása több emberhez jut el. Bármilyen negatív kontextusban is említenek egy céget, az növeli az ismertségét, ugyanakkor negatív hatással van az elismertéségére. A legtöbb cégvezető sokkal inkább szeretne megosztó lenni, mint semleges szürke kisegér. Van úgy, hogy célravezetőbb a céget negatív kontextusban említésbe hozni, mintha a versenytársak tömkelegében alul maradna.
Nincs ez másként a kommunikáció kapcsán sem. Jobb negatív körítéssel kommunikálni, mint sehogy – ám ez nem azt jelenti, hogy ez a legoptimálisabb megoldás.
Nem vitás, hogy emberi természetünkből adódóan a szörnyű tragédiákat, jelenségeket körüljáró hírek fokozott figyelmet váltanak ki belőlünk, így az azokról szóló tartalmak iránt növekszik az érdeklődésünk – ezért is lehet többet hallani, olvasni szerencsétlenségekről, botrányokról, mint happy end-ekről.
Gondoljunk csak bele, mennyit hallhattunk már Johnny Depp botrányos, a nagyközönség elé tárt válásáról, miközben milyen aprócska hírértéke volt annak, amikor átvette a Golden Globe-díjat.
A negatív üzenetek jellemzően több emberhez jutnak el, virálisabbá válnak, mégsem jó koncepció erre alapozni a kommunikációt. Amennyiben a negatív felütést negatív zárás követi, az a márka megítélésére nézve is negatív hatással lesz.
A pozitív gondolatok a forgalomban is pozitív változást hoznak
Egészen más a helyzet persze, ha a negatív felütést pozitív zárás követi. Jól bevált, sikeres marketing fogás az, hogy a termékkel vagy szolgáltatással megoldást kínálunk egy problémára. Ebben az esetben bátran lehet negatív üzenetekkel is operálni. Nem csinálják ezt másként a nagyok sem:
De persze azzal sincs gond, ha csak a pozitív üzenet sulykolása mellett kötelezi el magát a márka:
Bár olykor kifejezetten az a cél, hogy egy reklámmal negatív érzéseket váltsanak ki, többnyire pozitív gondolatokat szeretne mindenki generálni, hiszen ennek hatására a későbbiekben ilyen emóciók társulnak majd a termékhez, szolgáltatáshoz is.
A vállalatok igyekeznek a célközönségnek tetsző – akár vicces vagy szórakoztató – tartalmakat, gondolatokat közzétenni, mert a márkaimázs ilyen módon történő erősítése a forgalomban is pozitív hatást hozhat. A bizakodó gondolatok közzétevése, segít a pozitív összkép kialakításában is.
Lényegében tehát, lehet a felütés pozitív vagy negatív, a legfontosabb, hogy a végső üzenet optimista legyen!