Egyre inkább az online térben elmerülve éljük mindennapjainkat. A buszon, az autóban, az étteremben, az utcán, tulajdonképpen mindenhol a telefonjukat bújó emberek sokaságát láthatjuk – persze ha nem épp a saját készülékünk képernyőjét mustráljuk. Ennek köszönhetően a marketing szakembereknek talán könnyebb dolguk van, mint eddig bármikor, hiszen az online térben bárhol, bármikor meg lehet célozni – méghozzá személyre szóló, mérhető üzenetekkel – célközönségüket. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a digitális világon kívüli hirdetési piac kihasználatlan maradt.
Az OOH, azaz az out of home médiaformátumok az online világ hihetetlen térhódítása ellenére is igen népszerűek.
Mit jelent az OOH?
Az OOH-média minden olyan vizuális reklámhordozó, amelyek kültéren, az otthonon kívül találhatók. Ide tartoznak a hirdetőtáblák, a beltéri és kültéri táblák, a buszmegállókon vagy padokon, a tranzitterületeken (repülőtereken vagy vasútállomásokon) elhelyezett hirdetések, valamint a stadionokban vagy a mozikban látható helyalapú reklámhordozók.
Tulajdonképpen ha az otthonán kívül lát egy hirdetést (és épp nem a mobilját nézi!), akkor nagy valószínűséggel valamilyen OOH-hirdetéssel találta szembe magát.
Mi szól az OOH mellett?
Az out of home hirdetések tökéletes kiegészítői, sőt akár alternatívái lehetnek a digitális reklámoknak. Utóbbinak lehetnek korlátai: a reklámblokkolók egyre erőteljesebb terjedésével az online hirdetések láthatósága korántsem nevezhető garantáltnak. Ha ezt mérlegre tesszük azzal a rengeteg konkurens információval, reklámmal, amellyel a fogyasztók az online felületeken szembesülnek, érthető, hogy miért nem mindig a digitális hirdetés a legjobb megoldás.
Az OOH-hirdetés nagy előnye, hogy egyszerűen lehetetlen elkerülni őket, méretük, illetve a környezettel való kontrasztjuk miatt jelentős hatást gyakorolhatnak közönségükre. És persze azt sem szabad elfeledni, hogy még mindig vannak olyan célcsoportok – pl. az idősebb korosztály –, akikhez csak így lehet eljutni.
Milyen trendek dominálnak az OOH-piacon?
A hihetetlen gyors változások, amelyek a marketing más területeit is új magasságokba emelték, elérték az OOH-médiát is.
DOOH, azaz a digitális out of home
A DOOH tulajdonképpen a hagyományos kültéri hirdetések digitális változata, hasonlíthatók egy óriás TV-hez. A hatalmas kijelzők látványos vizuális hatást váltanak ki. A dinamikusan változtatható tartalom rövid időn belül viszonylag sok információt képes eljuttatni a vásárlókhoz és az ügyfelekhez.
A digitális out of home már rég nem egy újkeletű dolog, ám az OOH-felületek digitálisra történő cseréje még mindig csak folyamatban lévő fejlesztés. A DOOH még nem uralta el a piacot, hiszen a kültéri hirdetések jelentős többsége nem digitális. MÉG! Minden jel arra utal, hogy a digitalizált reklámok a hirdetői oldalon is sokkal kifizetődőbbek, ugyanis jóval figyelemfelkeltőbbek. Viszont egyelőre korlátozott az elterjedésük a magas beruházási költségek miatt.
DOOH-programozás, azaz automatizált OOH
A programozott DOOH keretében folyamatosan rögzítik az információkat az ügyfelekről és a potenciális ügyfelekről. A DOOH-programozás lehetővé teszi, hogy olyan kiindulási pontot találjanak a hirdetők – a vásárlási minták, a helyszínek és az érdeklődési körök tekintetében – amelyekkel személyre szabott élmény teremthető az ügyfelek számára. Így a hirdetők ma már valós időben juttathatják el üzeneteiket a felhasználóknak, akik a megfelelő időben és helyen kapják meg azt. Ennek értelmében a közönséget ért hatások szerint optimalizálhatók a digitális hirdetések. Programozott DOOH-t vetett be egy étteremlánc is, amely a demográfia, az egyén viselkedése, a napszak és az aktuális időjárás figyelembevételével váltogatta a kivetített napi menüt.
A trendeket látva, a következőkben nagy valószínűséggel a kültéri hirdetések növekvő digitalizálására számíthatunk. Ezzel a hirdetési piac jól bevált ütőkártyája csak még hatékonyabb kiegészítője lesz az online marketingnek!