Manapság már minden a reklámokról szól. Bármerre nézzünk – járjunk épp a világhálón vagy a valóságban – hirdetésekkel találjuk szembe magunkat. Ez érthető, hiszen ahhoz, hogy egy vállalkozás, brand ismertté váljon, így pedig igazán nagy sikereket érjen el, mindenképp érdemes valamilyen hirdetési kampányba fektetni. A kérdés csak az, hogy milyenbe?
Vajon a képernyő előtt ülve vagy az utcán sétálva hatnak ránk jobban a cégek, a márkák, sőt akár a pártok vagy szervezetek reklámjai, gondolatai?
Ma kétségkívül az online marketing korát éljük, ám nem szabad leértékelni az offline marketingben rejlő lehetőségeket sem.
Mindkettőnek megvannak az előnyei és a hátrányai. Most ezeknek egy apró szeletére szeretnénk rávilágítani, hogy Ön, aki most ezeket a sorokat olvassa, könnyebben eldönthesse azt, hogy céljai megvalósításához mi passzol igazán.
Kezdjük a vén rókával, az offline marketinggel!
Az offline marketing hatását ma már meglehetősen alábecsülik, pedig rengeteg olyan előnye van, amellyel igen jól járhatnak a vállalatok.
A hagyományos marketingeszközök segítségével gyorsan lehet építeni a bizalmat, ugyanis az emberek szemében a márka hitelesnek tűnik. Gondoljunk csak a TV-reklámokkal kapcsolatos hiedelmekre: „biztosan jó, hiszen a TV-ben is láttam”. Az offline marketing eszközök mellett szól az, hogy egyszerűen nem lehet kikerülni őket, a hirdetéseket, a plakátokat, akár akarjuk, akár nem, az arcunkba tolják. És persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy még mindig van egy réteg, amely elzárkózik az online világtól, így hozzájuk csak a offline marketing eszközök segítségével lehet eljutni.
Noha az offline marketing használatának számos előnye van, korlátokkal is büszkélkedhet. A hagyományos marketing talán legnagyobb hátránya, hogy hatékonysága nagyon nehezen, egyes eszközeinél pedig egyáltalán nem mérhető. Például nem tudni, hogy egy étterem óriásplakátjára pillantva hányan döntenek úgy, hogy ellátogatnak a vendéglőbe. Emellett a hathatós offline marketing hihetetlen költségekkel is jár. Egy népszerű, országos TV-csatornán reklámozni milliós nagyságrendű büdzsét igényel, valamint megannyi előkészületet, míg ennek az összegnek a töredékéből online eszközökkel – és persze szaktudással – kimutatható és számszerűsíthető eredményeket lehet rövid időn belül elérni.
Térjünk át a friss húsra, az online marketingre!
Rengeteg előnnyel járhat ha a vállalkozások az „új” marketing formát választják, hiszen egy könnyen mérhető, kényelmes, globális hatósugarú eszközt kapnak kézhez. Az online marketingben néhány kattintással megtekinthetők a valós idejű eredmények, így utána lehet számolni annak, hogy a befektetett pénz valóban megtérül-e. Számszerűen lekövethető, hogy hány megjelenés, kedvelés, megtekintés, megosztás, vásárlás, sőt visszajelzés érkezett. Mindez pedig nemcsak egy adott térségben, hanem akár globálisan is megoldható. Az online marketinggel tulajdonképpen kinyílik a vállalatok előtt a világ.
Nem árulunk zsákbamacskát! Nem tagadjuk, az online marketingnek is megvannak a maga árnyoldalai. A világhálón mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy mi az, ami csalás és mi az, amiben feltétel nélkül hihet. Épp ezért kell egy kis idő, míg az emberekben kialakul a bizalom. Emellett gondot jelenthet az is, hogy a digitális világban nem könnyű kitűnni a tömegből, a figyelemért folytatott verseny igen kemény.
Amiről pedig sokan hallgatnak, az a kitettség veszélye. Gondoljunk csak bele, mi történik, ha a Facebook, mint óriási reklámfelület egyik pillanatról a másikra meghibásodik, eltűnik. Elképzelhetetlen? Nem az. Éppen ezért online kampányoknál nem ajánlott kizárólag egy platformra támaszkodni, hanem optimalizálva, összehangolva, több csatornán érdemes jelen lenni.
Offline vs. online marketing
Az összecsapás után nyertest nem tudunk hirdetni, hiszen biztos recept nincs!
Fel kell ismerni, hogy mind az offline, mind az online marketingnek megvannak a maga előnyei és hátrányai. Minden vállalat, márka esetében más marketing stratégiát érdemes kidolgozni, amelyekben olykor online és offline eszközökre egyaránt szükség van.