A marketingköltségek fele kidobott pénz, csak éppen azt nem tudjuk, hogy melyik fele – ez a sokszor puffogtatott mondás hosszú évekig megállta a helyét, viszont ma, az online marketing korában már nincs benne egy fikarcnyi igazságtartalom sem.
A digitalizált világban néhány kattintás után releváns, valós idejű eredmények nyerhetők ki, pillanatokon belül utána lehet számolni annak, hogy a befektetett pénz valóban megtérül-e. Persze, ha a megbízott marketing ügynökség nem rejti véka alá a valós eredményeket.
Amit tudnia kell: az online marketing jól mérhető!
Hangzatos ígéreteket bárki képes mondani, nem kell hozzá profi marketing szakembernek lenni. Az üres ígéretek helyett azonban valós számokra, precízen kimutatott adatokra van szükség!
Az online marketing kampányok esetében pontosan mérhető az egyes médiafelületek hatékonysága, illetve az azok nyomán megvalósuló vásárlások, foglalások, ajánlatkérések.
A méréshez egy központi platform is kiválasztható, ahol az online kampánnyal kapcsolatban valamennyi áttekintő adat rendelkezésre áll. A legelterjedtebb analitikai rendszer a Google Analytics.
A Google által kifejlesztett webanalitikai rendszer segítségével többek között a vásárlók, illetve a weboldal látogatók viselkedéséről kaphatunk részletes információkat, amelyek mentén az online marketing megjelenések könnyedén optimalizálhatók.
Segítség cégvezetőknek: ha csak 4 értéket figyel a weboldali riportban, ezek legyenek azok
Nagyon szerteágazó és komplex rendszer a Google Analytics, viszont vannak olyan alapvető kimutatásai, amiket még cégvezetőként is érdemes legalább havi rendszerességgel monitorozni.
Amennyiben ezek az adatok nem szerepelnek a marketing által nyújtott kimutatásokban, teljes joggal kezdhet el azon gondolkodni, vajon hozzáértő szakemberek kezében van-e cége online kommunikációja.
1. Tudjuk meg, hányan vannak
Az első és talán legfontosabb mérőszám a weboldal látogatók, azaz „felhasználók” száma. Ha kiugróan magas, vagy épp ellenkezőleg, a megszokottnál is alacsonyabb az érték, mindig meg kell vizsgálni, mi lehet ennek az oka. A jó marketinges riportja során már előre kideríti a kilengések miértjét, és kész ötletekkel áll elő annak érdekében, hogy fenntartható legyen a kiemelkedő látogatói szám, vagy korrigálható legyen a drasztikusan alacsony érték.
És, hogy miként tud egyikre, vagy másikra akciótervet készíteni egy marketing szakember?
2. Ki kell deríteni, honnan jönnek
Nemcsak a felhasználók számát kell vizsgálni, de a forgalmi forrásokra is rá kell nézni. Ez a második legfontosabb adat, hiszen itt derül ki, honnan érkeznek a látogatók.
3. Vajon miért nem maradnak velünk?
A harmadik érték, amit minden kimutatásban fel kell tüntetni, és gyakran a legnagyobb fejtörést okozza a marketingeseknek az a visszafordulási arányszám. Ez mutatja meg, milyen százalékban „pattannak le” a látogatók a weboldalról anélkül, hogy bármilyen interakciót végeznének (más oldalra kattintás, ajánlatkérés, egyéb konverziók).
Tegyük fel, hogy 100 látogatót csalogatunk fel a weboldalra, azonban 80 el is hagyja azt. Ebben az esetben 80%-os bounce rate-ről, azaz visszafordulási arányról beszélünk. Nincs kifejezetten ökölszabály és mindig meg kell vizsgálni a bemért céloldalt is, hogy reálisan tudjuk belőni, vajon magas, avagy alacsony-e az adott érték, de általában a 30%-os vagy az alatti visszafordulási arány tekinthető jó eredménynek.
Természetesen kivételek mindig vannak. Például nem kell feltétlenül megijedni, ha egy új blogbejegyzésre vezetve a felhasználót a cikk olvasása után el is hagyják az aloldalt, szintén magas visszafordulási arányt mutatva.
Minden esetben az adott oldal célja dönti el, hogy milyen mértékű lepattanási százalék tekinthető „normálisnak”, de 70% felett mindenképp kezdjünk el vizsgálódni!
4. Az ideje mindenkinek értékes, és mi azt akarjuk – többek között – megszerezni
Ide tartozik szorosan a következő és egyben utolsó pontunk: az oldalon eltöltött átlagos idő! A fentiek tekintetében most már egyértelmű, hogy itt is az adott konverziós pont, adott cél az, ami meghatározhatja, milyen hosszan nézik az egyes aloldalt a látogatók és mi alapján hajtsuk nyugodtan álomra a fejünket este, vagy forgolódjunk megoldások után kutatva, hogyan lehetne jobb az érték.
Kapcsolati oldalon, főleg, ha például egy étterem weboldalán a nyitvatartást nézik, értelemszerűen nem töltenek túl hosszú időt a látogatók. Megvan az információ, már zárják is be az oldalt. Ezen semmi meglepő nincs.
Az azonban már beszédesebb, ha egy értékesítési célú oldalon (legyen az szolgáltatás, vagy termék, sőt akár az ingyenes csalianyagok oldalait is ide sorolhatjuk) minimális, pár másodperces időt töltenek el, majd elmennek, anélkül, hogy bármit is vásároltak/letöltöttek/kitöltöttek volna.
Itt egy vérbeli marketinges már azt kezdi vizsgálni, jó-e a struktúrája az adott aloldalnak, érthető-e a szöveg, láthatóak-e a CTA-k („call to action”, cselekvésre ösztönző gomb). Tehát, ha alacsony az adott oldalon eltöltött idő, de a szakember rögtön javaslatokkal áll elő a kimutatásnál, hogyan lehet jobb eredményeket elérni, megnyugodhat, biztosan meg fogja találni a megoldást.
Értelmezhető, alátámasztott, tárgyilagos, rendszeres!
Ez a négy alapvető tulajdonsága egy jó prezentációnak, kimutatásnak.
A fentiekben már segítettünk, hogy az Analytics kapcsán mik azok a főbb pontok, amiket jobb, ha cégvezetőként Ön is tökéletesen ért, de megannyi mérési adat és szakszó létezik még a marketing néha kesze-kuszának tűnő és folyamatosan változó világában, amiket laikusként nem tud – és nem is kell tudnia értelmezni.
Ezért vannak a szakemberek.
Igenis tudni akarjuk, mire gondolt a költő
Egy profi a legbonyolultabb technikát, folyamatot is egyszerű példákkal szemléltetve képes átadni. És át is kell tudni adnia! Ez a legelső és legfontosabb egy kimutatásnál: mindkét fél értse, miről van szó.
Mindezeket a pontokat jó, ha grafikonokkal, képkivágásokkal a rendszerből (legyen szó Analyticsről, Google Ads-ről, vagy Facebook hirdetéskezelőről) alá is tudja támasztani, vizuálisan tudja szemléltetni.
A kimutatások, prezentációk nem üres fecsegésekről, nem véleményekről, és „azt hiszem, hogy” kezdetű mondatokról kell, hogy szóljanak.
Nyilvánvalóan a személyes véleménye számít egy marketingesnek, ha javaslatokról van szó, de a kiindulási pontnál, a száraz számoknál csak az adat maga, ami a lényeg.
Időszakos riport vs. napi kontroll
Végül pedig: a riportálásnak rendszeresnek kell lennie.
Általában havi alapon szükséges riportálni, de előfordulhat, hogy egy rövidebb kampány a heti visszajelzéseket is megkívánja, például, ha egy eseményt promotálunk.
Cégvezetők figyelem: a túl rövid időn belüli nagy eredmények elvárása, valamint kimutatása, akár napi szintű riportálás, nem várható el egy ügynökségtől, marketingestől sem. Ez kontraproduktivitást, kiesett időt, kezünk közül kifolyt eredményeket generál.
Cégvezetőként a marketing riportokra igenis oda kell figyelni, a megbízás hatékonyságát mérni kell ahhoz, hogy a befektetett pénz garantáltan ne menjen kárba.