„Igen!” „Természetesen!” „Hogyne!” „Persze!” „Miért is ne?” „Naná!” – az Ön szájából naponta hányszor hangzanak el ezek a válaszok? Ha nehéz összeszámolni, a visszautasítás biztosan nem az Ön asztala.
Az egyre többször felcsendülő igenek mind a magán-, mind az üzleti életre komoly befolyással bírhatnak. Bár biztosan különbség van aközött, hogy miként kommunikál a magánéletében és a tárgyalóasztal mögött, a nemet mondás pszichológiája mindkét esetben ugyanaz. Meg szeretne felelni, kerüli a konfliktusokat, fél a kudarctól.
Pedig a kiégéshez és sikertelenséghez vezető legrövidebb út az, ha mindenre igennel felel.
Miért ennyire nehéz nemet mondani?
Valljuk be, mindannyian szeretjük azt, ha kedvelnek bennünket, ha pozitív képet sikerül kialakítani magunkról, ha a munkatársakkal, a partnerekkel kiépített kapcsolatokat épségben tudjuk tartani, sőt képesek vagyunk fejleszteni azokat.
Nemet mondani nem egy kellemes érzés. Úgy érezhetjük, hogy a visszautasítás tartalmaz egy jó adag agresszivitást is, ugyanis sokszor olyan mintha ez nem az adott helyzetnek szólna, hanem az illetőnek, akivel a tárgyalás, a beszélgetés folyik. Jóval könnyebb megoldás, ha a legkevesebb konfliktussal járó irányt vesszük célba, és a másfajta gondolatok, vélemények ellenére végül csak az a bizonyos IGEN csúszik ki a szánkon.
Persze vannak olyan üzleti tárgyalások, amikor azért nem merünk nemet mondani, mert attól tartunk, hogy elveszítjük az ügyfelet, a partnert, esetleg a munkatárs szimpátiáját. Félünk a sikertelenségtől, így inkább a túlzott kompromisszumkészség mellett döntünk. Ezek az esetek sokszor elhibázott üzleti döntésekbe torkollanak.
Néha elkerülhetetlen a visszautasítás!
Megbeszélések, üzleti találkozók, haszontalan munkatársi beszélgetések – miért rabolná a saját idejét ilyesmivel? Ha a feladatok tömkelegéből ki sem lát, egyszerűen csak utasítsa vissza ezeket az eseményeket. Fordítsa az idejét fontosabb elfoglaltságokra.
Mondjon nemet, amikor olyan partnerséget, terméket vagy szolgáltatást próbálnak Önre sózni, amire nincs szüksége és nem szolgálja az érdekeit.
Ne akarjon mindig másokhoz igazodni. Néha igenis ki kell lógni a sorból! A saját véleményével azonosan kell megnyilvánulnia. Merjen nemet mondani akkor is, ha mindenki más igennel válaszol!
Mi megtanultunk nemet mondani!
Tapasztalataink mondatják velünk, hogy az üzleti életben igenis keménynek és határozottnak kell lenni ahhoz, hogy talpon tudjunk maradni.
Nem ritka, hogy olyan cégek találnak meg bennünket, akik bár szeretnének belevágni a marketingbe, irreális elképzelzelésekkel, célokkal rendelkeznek. Azt képzelik, hogy egy aprócska befektetéssel csodákat érhetnek el. Ezeknek a potenciális partnereknek mi mindig nemet mondunk!
Nem akarunk nagyokat ígérni! A lehetetlent nem kívánjuk teljesíteni!
Persze mindent megteszünk azért, hogy a közös célokat elérjük, ám mindig a realitás talaján mozgunk.
Meggyőződésünk, hogy a nemleges válaszok, a visszautasítások szükségesek ahhoz, hogy egy vállalat igazán nagy sikereket érjen el. Csak azt szabad bevállalni, aminek a későbbiekben a teljesítése is megoldható.
Önnek vannak elhamarkodott ígéretei? Sokszor válaszolt az üzleti életben hamis igenekkel?
Változtasson a hozzáállásán és merjen nemet mondani! Fordítsa arra az idejét és energiáját, amire valóban érdemes, hogy vállalkozását végre sikerre vigye!