Mindenki tisztában van azzal, hogy egy vállalatnak ki az ügyfele, partnere, vevője, esetleg megrendelője, ám a lead meghatározása körül sokszor akadnak bizonytalanságok. Pedig a marketing ügynökségek jellemzően nem új vásárlókat, partnereket ígérnek, hanem ponthogy leadeket. Nyúljunk vissza a marketing alapjahoz, és nézzük meg, hogy pontosan mit is értünk lead alatt!
Mi az a lead?
A lead az a személy, aki találkozott egy vállalat promóciójával, hirdetésével, üzenetével és érdeklődést mutat az adott termék vagy szolgáltatás iránt. Ennek értelmében a lead nemcsak egyszerűen hallott a cégről, hanem megtette az első lépést a vállalat irányába. Megadta az adatait, elérhetőségeit, tulajdonképpen felhatalmazást adott arra, hogy az értékesítő felkeresse.
És mi az, ami nem lead?
Fontos leszögezni: a Bisnode listában, illetve a vásárolt címlistában szereplő személyek nem leadek! Még akkor sem, ha éppen a célcsoportba tartoznak.
Azt a bizonyos értékesítési tölcsért mindenki szeretné telinek látni, méghozzá minél gyorsabban. Ennek eléréséhez egyszerű – ám sokszor rendkívül költséges – megoldásként merülhet fel a különféle listák vásárlása. Az így beszerzett adatok értéküket nézve azonban semmiképp sem egyeznek meg a leadek elérhetőségeivel. Ezek a személyek egy másik weboldalon adták meg a személyes adataikat, nem azért, hogy az adott vállalattól bármit igénybe vegyenek vagy vásároljanak.
Épp ezért az esetek többségében a nekik küldött üzenet spamként végzi, a megkeresettek a kapcsolatfelvételt tolakodónak, feleslegesnek érzik. Ez még akár veszélyes is lehet az adott vállalatra nézve, ugyanis az ezáltal kialakult negatív érzelmek garantáltan nem tesznek jót a cég megítélésének.
Ugyanakkor azt sem szabad elfeledni, hogy a lead nem vásárló! Így ne is várjuk el tőle, hogy az elé dugott szerződést azonnal aláírja, a pénztárcáját pedig nagyra nyissa. Ő csak egy érdeklődő, akinek még el kell adni, akit még meg kell győzni arról, hogy érdemes költenie az adott „árucikkre”. A vállalat értékesítőin, illetve a termék/szolgáltatás minőségén múlik, hogy a leadből vásárló lesz- e. Ám az biztos, hogy ha a lead a kezdetektől vevőként van kezelve, abból sok jó nem sülhet ki.
Hogyan generálhatók leadek?
A lead generálás az a folyamat, amikor egy idegenből érdeklődőt, vevőjelöltet „gyártunk”. Hogyan?
Lehet az egy rendezvény, hideghívás, blogbejegyzés, egy hirdetés, esetleg egy kiküldött hírlevél, vagy bármi más az online vagy offline marketing széles eszköztárából, a lényeg, hogy a célcsoportba tartozó személyek figyelmét valamivel fel kell kelteni, el kell érni, hogy érdeklődő váljon belőlük.
Millió és egy eszköz áll már egy cég rendelkezésére, hogy leadet generáljon. A legjobb, ha vállalatára szabottan a legtöbbet használja is. Ez azonban nemcsak költséges, de persze időigényes is. Így a kínálkozó lehetőségek közül a leghatékonyabbakat kell kiszűrni, vagy a leginkább célravezető rendszert kell felépíteni.
A témát tovább fogjuk fejtegetni, érdemes követni a tartalmainkat. Addig is, ha többet szeretne tudni a lead generálásról, lépjen velünk kapcsolatba! →