Lehet egy vállalat vezetősége bármennyire is elszánt és maximalista, törekvéseik mit sem érnek, ha nincs aki hajtsa a gépezetet, nincsenek szakképzett, tapasztalt, munkájukra igényes kollégáik.
A magyar munkaerőpiac immár évek óta folytat reménytelennek tűnő küzdelmet a munkaerőhiánnyal. A cégek harcolnak, tepernek, hogy megkaparintsák azokat a szakembereket, akikkel vállalatukat, termékeiket, szolgáltatásaikat fejleszteni, tökéletesíteni tudják.
Ma a cégvezetők számára a legnagyobb érték: az elkötelezett munkaerő.
A kérdés csak az, hogy milyen módszerekkel vonzhatók be az elvárásoknak megfelelő kollégák? Hogyan lehet kidolgozni egy igazán hatékony toborzási, munkaerő megtartási stratégiát? Válaszok a cikkben!
Employer branding – hogy legyen ki hajtsa azt a bizonyos gépezetet
A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben minden cégnek szüksége van egy jól átgondolt employer branding stratégiára. Olyan folyamatokat szükséges kidolgozni, amelyekkel a munkaadói márka erősíthető, amivel érzékeltethető, hogy a cég igenis törődik munkavállalóival.
Mit értünk konkrétan employer branding alatt?
A „munkáltatói márkaépítés” keretében a munkaadó menedzseli a hírnevét a munkaerőpiacon, formálja a cég imázsát az álláskeresők szemében. A folyamat minden apró részletet magában foglal, ami a vállalat mint lehetséges munkaadó pozicionálásához szükséges. Az employer branding célja, hogy az emberek pozitív érzéseket, gondolatokat társítsanak egy adott vállalkozáshoz és vágyott munkahelyként tekintsenek rá.
A népszerű nagyvállalatoknak persze jóval könnyebb pozitív képet kialakítani magukról, így kevesebb erőfeszítésükbe is kerül, hogy jó munkaerőt találjanak – hiszen gondoljunk csak bele, milyen menő a Google-nél, az Apple-nél, az Audinál vagy épp a Mercedesnél dolgozni.
Nem csak a nagyvállalatok lehetnek vonzóak a munkaerőpiacon
A nagyvállalatok többsége persze rengeteg „extrát” képes szolgáltatni munkavállalói számára: konditerem az irodában, ingyenes étkezés, orvosi ellátás stb.
Az employer brandig azonban jóval több ennél!
A kis- és középvállalkozások is bátran harcba szállhatnak a „tökéletes” munkavállalók megszerzéséért, csak ki kell dolgozniuk a megfelelő stratégiát.
Pozitív jelöltélmény – az álláshirdetés feladásától az első munkanapig
A toborzási procedúra során kiemelten fontos, hogy miként fogalmazunk meg egy hirdetést, hogyan szólítjuk meg a munkavállalókat. Sokszor már a felhívásban elveszítik a cégek az érdeklődők jelentős részét. Épp ezért nagy figyelmet kell fordítani a megfontolt kommunikációra – ezt tapasztaljuk toborzási szolgáltatásunk keretében is.
Ha a hirdetés jól sikerült és beérkezik egy jelentkezés, igyekezzünk egy-két napon belül válaszolni. Ha a potenciális kollégát kétségek között hagyjuk – esetleg egyáltalán nem jelzünk vissza – az információs társadalom korában a munkáltatói márka könnyen sérülhet.
Nincs attól kínosabb, mint amikor a közösségi oldalon megosztott álláshirdetés alatt több érdeklődő komment is érkezik, ám azok megválaszolatlanul maradnak.
A gyors, 100%-os válaszadási ráta a teljes kiválasztási folyamatot végig kell, hogy kísérje.
Törődés és empátia – az első munkanaptól a végső búcsúig
Az első naptól támogatni kell az újdonsült kollégát abban, hogy beilleszkedjen, a csapat részévé váljon, megismerkedjen a céggel és annak működésével.
Aztán eltelik néhány hónap, esetleg év és előrelépési lehetőséget kell biztosítani a munkatársnak, közben pedig építeni, kovácsolni kell a csapatot, hogy egységként működjenek, ezáltal hatékonyabban menjen a közös munka – ezt jellemzően csapatépítők segítségével lehet elérni.
A munkáltatói márkaépítésnek soha nincs vége.
Ahhoz, hogy hosszú távon a cégnél tartható legyen a kolléga, folyamatos motivációra, kihívásokra, izgalmas feladatokra, növekvő felelősségi körre és persze jó légkörre van szükség.
Ha pedig valaki úgy dönt, hogy munkahelyet vált, azt is a lehető legpozitívabban kell kezelni, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy az adott kollégában milyen érzések maradnak a céggel kapcsolatban.
A jó employer branding nagy fölény a piacon
A professzionális stratégia mentén kivitelezett employer brandingnek köszönhetően a vállalat elismertebbé, sikeresebbé és persze gyümölcsözőbbé válik – a fluktuáció akár már egyetlen munkavállaló esetében is milliókba kerülhet és persze rengeteg időbe.
A munkáltatói márkaépítéssel a toborzás gyorsabbá és egyszerűbbé válik, a potenciális kollégák után nem kell keresgélni, maguktól is szívesen jelentkeznek. A jó employer brandinggel a kollégák teljesítménye javul, a betegszabadságok napja csökken, a fluktuáció minimalizálódik, a cég pedig felfelé ívelő tendenciára áll át.