FB pixel

Humor a marketingben – tegye vagy ne tegye, de sohase próbálja!

2022-10-13
Szerző: Clientfactory
Szakmai blog

A marketing segít fellendíteni a vállalatokat. Elemzi a piacot. Építi és népszerűsíti a márkát. Értéket teremt. Befolyásolja a célközönséget. Érdeklődőket, majd vásárlókat vonz be. Mindez komoly dolog, nem igaz? 

Sokan úgy tartják, hogy a marketingben nincs és nem is kell, hogy legyen semmi humoros – ez nagy tévedés! Miért? Mert bizonyíték van arra, hogy a tréfával fűszerezett marketing segít emlékezetesebbé, ismertebbé tenni egy brandet. És ez nem vicc! 

A nevetés összehoz! Igen, még a márkát és a célközönséget is!

A hatékony marketingkommunikáció észrevehető és emlékezetes. Még jobb, hogy kapcsolatot teremt a márka és a fogyasztó között. Ebben nagy szerepe van a humornak is.

Mivel az ezredfordulós generációnak rövidebb a figyelmi ideje, és rettentően idegenkedik a mindenhol felbukkanó, tolakodó reklámoktól, a vállalatok egyre nagyobb arányban veszik poénosra a figurát. A vicc egy olyan kommunikációs forma, amely kultúrán, koron és demográfián is túlmutat. Így nem csoda, hogy a szellemes reklámok és a mókás bejegyzések akkora sikert aratnak. Ráadásul a tréfa segítségével a reklámok vírusos terjedése is elérhető, ami a cégek számára igazi főnyeremény.

A Sedal samponmárka szemléltette termékei hatékonyságát.

A Sedal samponmárka szemléltette termékei hatékonyságát. 

A „humorhatás” kutatása azt mutatja, hogy a vicces reklámok emlékezetesebbek, mint a nyers információkat, érveket felsorakoztató hirdetések. Miért? Mert szimplán jobban felfigyelünk a komikus dolgokra, így jobban is emlékszünk azokra. 

De van itt még más is! Több mint emlékezetes egy jól elsült viccel operáló marketinganyag, hiszen képes összekötni a márkát a célcsoporttal. A humor ugyanis a társadalmi kohézió egyik meghatározó tényezője. 

Jóízű nevetés vagy kínos csend – nem mindegy, mi követi a nagy” viccet!

Humorizálhat vagy a komolykodást” is választhatja – kampánya így is, úgy is célba érhet. A legrosszabb amit tehet, ha csak PRÓBÁL „vicceskedni”! Ez az, ami garantáltan visszásan hat! 

Egy rosszul elsült poén kifejezetten unszimpatikus, nem építi, pont hogy rombolja a márkát. A vállalatba vetett bizalmat pedig csökkenti, hiszen az effajta próbálkozás a professzionalitás abszolút hiányát jelzi. 

A szegmentálás, a célzás és a pozicionálás besétálnak egy bárba…

… és szeretnének humorral sikert aratni. 

Lehet egy reklám bármennyire vicces is, ha pusztán magáért a humorizálásért születik, azzal nem sokra lehet menni. A semmitmondó tréfa helyett célirányos szellemeskedésre van szükség. 

A marketing szentháromságáról, azaz a szegmentálásról, a célzásról és a pozicionálásról sosem szabad megfeledkezni, ezeket még a humor sem írhatja felül! Mert a reklámok célja állandó: kommunikálnia kell a márka pozícióját a meghatározott szegmensek felé. Olykor humorosan, máskor komolyan, de mindig célirányosan!

Hogyan nevettethet meg egy szeget? Szegmentálással!

Ha a piaci szegmentáció jó, és persze a humor is ütős, a célcsoportból bárkit kacagásra bírhat, akit csak szeretne! Jó, egy szöget nem biztos… De itt volt már az ideje egy faviccet elsütni, nem igaz?

A szegmentálás magában foglalja a piac demográfiai profiljának elemzését – ez létfontosságú, ha humort szeretne használni a marketingben. 

A témával kapcsolatos kísérletek azt mutatják, hogy az idősebbek kevésbé értik a vicceket, mint a fiatalok. Viszont, ha megértik, jobban értékelik. De a férfiak és a nők humorérzéke is eltérő. Egy átfogó tanulmány például bizonyította, hogy a férfiak inkább kedvelik az agresszív és a szexuális tartalmú humort, mint a nők. 

De a demográfiai adatok önmagukban nem hoznak létre célozható, differenciált szegmenseket, különösen a humor szempontjából. Épp ezért a pszichográfiai, viselkedési, illetve a földrajzi adatokat is figyelembe kell venni a vicces üzenetek meghatározása során. 

A CBA boltvezetője, Icuka mindig jó hangulatot teremt. 

Kopp kopp! Ki van ott? Cél. Kit céloz meg?

Fogós kérdés! A megcélozni kívánt szegmens kiválasztása komoly stratégiai döntés. Ha pedig még a humor, mint eszköz is bekerül a képbe, a célzás a legfontosabb. 

De nemcsak azt kell eldönteni, hogy melyik szegmens megcélzása hozhat a legtöbb bevételt, hanem azt is, hogy mikor érdemes célkeresztbe venni őket. 

A hangulat befolyással van a memóriára. Ha az emberek jókedvűek, jobban emlékeznek, illetve nagyobb valószínűséggel rémlenek fel nekik később az olyan dolgok, amik illeszkedtek az aktuális kedélyállapotukhoz. Így nagyobb eséllyel emlékeznek egy vicces hirdetésre, ha jó hangulatban találkoznak vele. De meg lehet célozni az embereket hangulat alapján?

Van rá mód! A Google Ads rengeteg célzási lehetőséget tartogat magában, például keresési kifejezések alapján is lehet targetálni. Ezzel a funkcióval akár hangulat alapúvá is tehető a hirdetések célzása. 

Minőségi, kedvező, költséghatékony. Mi az? 

Gyenge próbálkozás a pozicionálásra! Hogy a márkát feledhetetlen módon pozicionálja az emberek fejében, a sablonos jelzőktől jóval többre van szükség! 

Ha humorral fűszerezve szeretné megkülönböztetni magát a piacon, először tegye fel magának a kérdést: hogyan teheti a tréfa egyedivé az Ön pozícióját a versenytársakkal szemben? Ha nem tud válaszolni a kérdésre, az azt jelenti, hogy a vicc csupán szórakoztat, ám eredmény nem várható tőle. 

Az Old Spice reklámjaiban rendszerint a humorral dolgozik. 

A humoros marketingben van hosszú távú potenciál?

Az érzelmekkel teli marketing kampányok nagyobb valószínűséggel eredményeznek hosszú távon is nyereséges növekedést. A humor pedig az egyik leghatásosabb érzelem, amellyel oparálhat.

De fontos leszögezni: a humor egy kétélű fegyver. Ha az ötletgazda nem egy mókamester, és a viccen rajta kívül senki sem nevet, a kampány többet árthat, mint amennyit használ.

Ha a marketingben humorral szeretne dolgozni, valóban vicces, de ne CSAK vicces hirdetést készítsen! Ügyeljen arra, hogy a piac, a célszegmensek és a pozíció megfelelően be legyenek azonosítva. Ennek elmulasztása jó eséllyel azzal jár, hogy bármennyire is poénos a kampány, annak hatása végül Önt biztosan nem készteti majd mosolyra. 

De hogyan lehet hibátlan a szegmentálás, a célzás és a pozicionálás? A Clientfactory csapatára a humorizálásban és a szakmai kérdésekben is számíthat! Forduljon hozzánk bizalommal! >>>