Coca-Cola vagy Pepsi? Samsung vagy Apple? – melyik márkát választja? Önben egy másodperc törtrésze alatt megszületik a döntés. A vállalatok számára azonban a választás megértése és befolyásolása kemény munka, amelyen több ezer alkalmazott nap mint nap dolgozik, miközben a kampányok milliárdokat emésztenek fel. Az állandó küzdelem a csúcsra törésért olykor súrlódásokhoz vezet, ami akár reklámháborúba is torkollhat.
A konkurenciák közötti nyilvános kommunikáció rendkívül jó marketingeszköz, figyelemfelkeltő, humoros, a vásárlók egyszerűen imádják. Ám az etikus kereteket semmiképp sem szabad átlépni, ugyanis az visszás hatást kelthet.
De hogyan rivalizálnak a nagy profik? Cikkünkben öt izgalmas csatát szedtünk össze, amelyek mind a hatásos, mind a kínos próbálkozásokra jó példaként szolgálnak.
1. Coca-Cola vs. Pepsi
Ha már riválisokról beszélünk, nem kérdéses, hogy elsőként a két giganagy kólagyártót, a Coca-Colát és a Pepsit kell megemlítenünk, akik immár hosszú évtizedek óta küzdenek a trónért! Vicces, olykor kissé durvára sikerült poénjaikat a kólarajongók kifejezetten favorizálják. Az óriáscégek jellemzően gyorsan, hihetetlenül profin reagálnak egymás apró szurkálódásaira.
Az évtizedek óta húzódó háborúzásnak voltak kissé durvára sikeredett mozzanatai is, amikor túllőttek a célon és a reklám fordítva sült el. Erre jó példa az alábbi régi Pepsi reklám, amit végül be is tiltottak:
Ma egy ilyen, vagy egy ehhez hasonló reklámmal nagy valószínűséggel már be sem próbálkoznának.
2. Audi vs. BMW
Bár a legtöbben úgy gondolják, hogy a bajor autógyártó legnagyobb konkurense a stuttgarti székhelyű Mercedes, valójában a BMW az Audi orra alá jóval több borsot tört már – amit persze vissza is kap a konkurenstől.
A két német prémiumautó-gyártó cég háza táján nincs megállás egymás fricskázásában. A marketingesek versenyt űznek abból, hogy ki tud jobban keresztbe tenni a másiknak. Rendkívül vicces példa erre az alábbi fotó, amely megmutatja, hogyan üzengetnek egymásnak nyilvánosan a nagyok.
A BMW indított az ironikus gratulációval, majd az Audi válaszolt és ezzel nagyon gyorsan visszaütött ellenfelének. A párharcot látva a Subaru úgy döntött, hogy csatlakozik a mókához, és ezzel a két nagyágyút egy az egyben eltiporta.
3. McDonald’s vs. Burger King
A világ két legismertebb gyorsétterem-óriása is szereti szurkálni egymást. Csatározásuk hihetetlenül jópofa formákban nyilvánul meg.
A McDonald’s kétségtelenül nagyobb jelenléttel rendelkezik, amit az alábbi reklámfilmjében ki is használt.
De a nagy ellenfél nem hagyta szó nélkül a támadást, válaszolt. Ugyanazt a hirdetést használta fel saját érdekében.
4. Samsung vs. Apple
A két mobilgyártó párharca sem a színfalak mögött zajlik. Az egyik legfigyelemreméltóbb összecsapás az volt, amikor a Samsung összehasonlította S3-típusú készülékét az iPhone 5-tel. Az Apple azonban nem várt sokáig a válaszadásra.
A Samsung szereti parodizálni a nagy riválisát. Számos reklámfilmben építettek már erre.
A gond csak az, hogy az élcelődés nem mindig marad a jóérzés határain belül. 2021-ben az Apple-rajongóknál kiverte a biztosítékot, amikor a dél-koreai gyártócég az amerikai vállalat közel egy évtizede elhunyt vezérét figurázta ki.
„A Samsung felhasználók egyediek, és szeretik ha készülékeik is azok. Ne egy garbót viselő ember mondja meg neked, hogy miként nézzen ki a telefonod" – írta a Samsung, utalva Steve Jobs egykori öltözködési stílusára. Ez már azon marketing fogások közé tartozik, ami többet árt, mint használ.
5. Adidas vs. Nike
Az évi többmilliárdos haszonnal működő óriás sportszergyártó cégek jellemzően nem plakátok vagy reklámok segítségével vívják meg csatájukat. A gigacégek a legnagyobb, legismertebb sztárok, csapatok kegyeiért tepernek.
Erőfitogtatásuk fő terepe tehát a sportpálya. Azért dolgoznak, hogy megszerezzék a szponzoráció jogát egy-egy világhírű csapatnál. Például a Chelsea hosszú évekig lojálisan ragaszkodott az Adidashoz, ám egyszer csak felbontotta a szerződést és Nike-ban lépett pályára. Ezzel persze szurkolók ezreit ösztökélve arra, hogy áttérjenek a konkurens sportszergyártóhoz, a nagy riválist pedig a földbe döngölve.
De persze az ő rivalizálásuknak is vannak hagyományos formái is, ezt bizonyítja az alábbi reklámfilm is.
A riválisokkal csakis az etikus kereteken belül érdemes harcba szállni!
Lehet egy vállalat bármilyen méretű is, a konkurensek felkutatása és annak a bizonyos kesztyűnek a felhúzása jó taktika.
A versenytársak folyamatos monitorozásával, a gyors és kreatív reakcióval könnyedén felül lehet kerekedni az ellenfeleken. A poénkodás, a fricska mind emberi dolgok, amikkel a márka is emberibbé, egy külön entitássá tehető. A márkahű közönségben ez csak egy plusz elköteleződést teremt, hiszen lehet szurkolni a kedvenc cégnek, lehet nagyokat nevetni a jópofa poénokon.
A reklámháborúban azonban figyelni kell arra, hogy a hirtelen felindulásból fakadó lépések helyett mindig a megfontolt stratégia mentén kialakított üzenetek kapjanak nyilvánosságot.
A csatározásokat nem árt professzionális marketing ügynökség támogatásával vívni, mert így sikerülhet a kommunikációs stratégia mentén felülkerekedni a riválison.