FB pixel

Amber Heard vs. Johnny Depp – avagy a média ereje

2022-06-16
Szerző: Clientfactory
Szakmai blog

A sajtó hetekig zengett egy pertől, amibe valljuk be, nem kellett volna egy egész világnak belelátnia. Azonban olyan érdeklődés övezte a két híresség csatáját, hogy minden média meglovagolta a témát. Mi nem akarjuk tovább cincálni a történéseket, de van, amit érdemes leszűrni és megfigyelni marketing és PR oldalról is ezzel a szituációval kapcsolatban.

De először menjünk vissza a kezdetekhez…

2016 tavaszán Los Angeles egyik puccos részén egy luxuslakáshoz hívták ki a rendőröket családi veszekedés miatt. Egy férfi adta le a riasztást a címre, miután az itt lakó barátnője egy telefonbeszélgetésben a segítségét kérte. A helyszínre kiérkező két rendőrnek egy síró nő nyitott ajtót. A hatóság képviselői kérdéseket tettek fel azzal kapcsolatban, hogy bántalmazták-e. A nő többszöri kérdésre is azt mondta, hogy semmi baja nem esett, nem szeretne feljelentést tenni. A rendőrök a látottak és hallottak alapján nem tapasztalták, hogy az asszony tényleges veszélynek lenne kitéve, így nem is foganatosítottak további intézkedéseket, elhagyták a helyszínt. 

Az ajtót nyitó nő Amber Heard volt, a lakás tulajdonosa pedig férje, Johnny Depp. 

Ez az este kulcsszerepet játszott abban a világrengető perben, amelyet mindenki árgus szemekkel és hihetetlen megdöbbenéssel követhetett az elmúlt hetekben. 

A botrány kirobbanása 

Az amerikai álompár az említett balhét követően viszonylag csendben, 15 hónap házasság után elvált egymástól. Bár Heard távolságtartási végzést kért ex-férje ellen – akiről azt állította, hogy kábítószer és alkohol hatása alatt bántalmazta őt – 2016 nyarán peren kívül megegyeztek. Depp a vádakat tagadta, de a 7 millió dollárt kifizette volt nejének. Ezután a kedélyek lenyugodtak – legalábbis egy időre. 

2018-ban Heard a Washington Postba írt a nők elleni és a családon belüli erőszakról, amelyben magát is elszenvedőnek, áldozatnak nevezte, ám Deppet nem említette meg név szerint. A színész 2019-ben – a jogászai tanácsai ellenére – 50 millió dolláros pert indított Heard ellen, rágalmazás miatt. Ezzel megállíthatatlan lavinaként indult útjára a botrány. 

A kereset elutasításában Heard nem járt sikerrel, emiatt lehetett a 100 milliós ellenper lefolyásának szemtanúja nemrégiben az egész világ. 

Depp státuszvesztése

2020-ban Depp az Egyesült Királyságban bíróság elé citálta a The Sun kiadóját egy 2018-as cikk miatt, amiben „feleségverőként” hivatkoztak a színészre. A férfi vesztesként jött ki a perből.

Depp ezzel búcsút inthetett fényes, töretlenül felfutó karrierjének, a média haragja utolérte. Megkérték, hogy mondjon le szerepéről a Legendás állatok, illetve a Karib-tenger kalózai filmsorozatokban. A színész tiszteletben tartotta a Warner Bros és a Disney döntését, ám a harcot nem adta fel. 


Az évszázad pere

Ürülék az ágyban, vizelet a szőnyegen, ujjlevágós incidens, bántalmazott nő és bántalmazott férfi – Depp és Heard válópere során megdöbbentőbbnél megdöbbentőbb magánéleti részletek láttak napvilágot. A hat hétig elhúzódó jogvita a nyilvánosság előtt zajlott, és hatalmas médiavisszhang kísérte. 

A tárgyalást május 27-én fejezték be. Az esküdtek Johnny Deppnek adtak igazat, ítéletük szerint Amber Heard rágalmazást követett el, amikor a Washington Postban megjelent írásában exférjét családon belüli erőszakkal vádolta meg. Az esküdtszék azt is bizonyítottnak találta, hogy Heard szándékosan tette tönkre volt férje jó hírnevét. 

A média szerepe és felelőssége óriási!

A két híresség elborzasztó magánéletéről a média valódi tragikomédiaként számolt be. Az emberek elkezdtek „szurkolni”, ki egyik, ki másik bántalmazónak – a többség vitathatatlanul Depp mellé szegődött. Heard pedig az internetes viccek és mémek áldozatává vált. 

A média szerepe és felelőssége hihetetlenül nagy volt ennek a pernek a tudósítása során, ám mint jól tudjuk, a bulvár sosem a legetikusabb utat, sokkal inkább a legszenzációsabbat követi, a maradandó társadalmi hatásokkal mit sem törődve. Így lett pillanatokon belül üldözött az áldozatból és áldozat az üldözöttből. 

A tárgyalásnak bár született egy konkrét végeredménye, a tények arról árulkodnak, hogy a kapcsolatban két bántalmazó fél volt. Ám mindig választani kell, az egyik oldalra kell állni, így már az ítélet megszületése előtt elsöpörték Heardot, míg Deppből egy ellen-metoo hőst faragtak – akár akarta, akár nem.

Legyen szó bármilyen „eljárásról”, a média szeret egyszerre vád, bíró és végrehajtó is lenni, mert megvan hozzá az ereje. Ez nem egy újkeletű dolog, hiszen jól tudjuk, a „a média a negyedik hatalmi ág”. 

A média felemel, majd a porba tipor!

Tudatos vezetőként és média fogyasztóként érdemes belegondolni, hogy vajon a média mennyire jár utána annak, hogy igaz-e az értesülés, vagy egyszerűen leközli a hírt és romba dönt vállalkozásokat, embereket, kapcsolatokat…

2020-ban eltiporták Deppet, felemelték Heardot. 2022-ben fordult a kocka. 

A média hosszú hónapokig, évekig épít egy-egy hírességet, celebet, politikust, majd percek alatt semmissé teszi – ha éppen úgy tartja kedve. 

A média ereje óriási, hiszen a legnagyobb tömegek fölött gyakorol befolyást. Segítségével magasra lehet jutni, ám amint kiesik valaki a kegyeiből és célponttá válik, azonnal szétcincálják…

Használjuk a médiát tudatosan!

Ha a médiát használjuk, akkor mindig igaz hírt, közleményt tegyük közzé! Kerüljük el a rágalmazási pereket!

A rossz PR karriereket dönthet romba. Legyünk etikusak, figyeljünk arra, hogy jó közvélemény övezzen bennünket és a brandünket. 

Ne csak a szenzációhajhász főcímeket olvassuk el, hanem a tényleges cikket, posztot is. Nézzünk a dolgok mögé! 

Használjuk a média erejét ügyesen, jó dolgokra, ehhez viszont gondosan, stratégia mentén cselekedjünk, és egy-egy kijelentés, cikk következményeire is gondolva vágjunk bele. 

Amber Heard sem biztos, hogy megírta volna azt a cikket a Washington Postba, ha tudja, hogy ekkora per és bukás lesz belőle...