Minden és mindenki hatással van ránk – akár direkt, akár indirekt módon. Befolyásol a család, a barátok, a kollégák, a vállalatok és persze a legnagyobb profi, a média is. Nem is csoda, hiszen a manipuláció egy jól bevált eszköz a kitűzött célok eléréséhez, mellyel mind a magán, mind az üzleti életben rendkívül hatékonyan lehet operálni.
A vásárlók/ügyfelek elsősorban érzelmi alapon döntenek egy bizonyos cég mellett, nem pedig a tényszerű információkra hagyatkozva. Az igazán sikeres marketing kampányok épp ezért nem a logikára, hanem az emóciókra hatnak.
Az érzelemvezérelt marketing egyik legfontosabb eleme a szín. Egy brand fő árnyalata – amely a logóban, a vizuális elemekben dominál – erőteljesen befolyásolja a vásárlók/partnerek érzelmi reakcióját.
Hogyan lehet befolyásolni a színek segítségével? Melyik árnyalat lehet a nyerő választás? Valóban sikeresebbé lehet tenni egy vállalatot a használt színek segítségével?
A befolyásolásban a legnagyobb profi, Magyarország legismertebb mentalistája, Danny Blue választ ad a kérdésekre!
A gondolatolvasó a meggyőzés eszközeit professzionális módon alkalmazza. Szakértelmét már nemcsak a színpadon, hanem üzleti berkeken belül is kamatoztatja, hiszen immár több száz cégnek adott tanácsot azzal kapcsolatban, hogy miként befolyásolhatják leendő ügyfeleiket, hogyan tehetik sikeresebbé vállalatukat. Mi most kifejezetten a színek befolyásoló hatásával kapcsolatban kérdeztük.
Mit gondolsz, milyen szinten lehet manipulálni a színek segítségével?
A színek a legfontosabb befolyásoló eszközök közé tartoznak. Bármilyen óriásplakát mellett megyünk el, bármilyen reklámot látunk, a legelső amire felfigyelünk, az a szín lesz. Azonnal meg lehet teremteni velük a kívánt hangulatot. A különböző színek más-más érzéseket generálnak. Például: ha a sárga és a narancs árnyalataival dolgozunk, optimista, vidám hangulatot árasztunk, és az emberekben is ezt az érzést generáljuk.
Az arculatépítésben mennyire számítanak a színek?
Nagyon fontos, hogy a szín jól el legyen találva, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy milyen árnyalatok uralják az arculati kézikönyvet. Amennyiben egy kicsit vidámabb kommunikációt igényelne a márkánk, és mi mondjuk a barna színt preferáljuk, azzal épp ellenkező hatást váltunk ki, lehangoljuk a potenciális vásárlókat/ügyfeleket. Nagyon-nagyon pontosan meg kell határozni azt, hogy mit szeretnénk kommunikálni, hogy a céloknak megfelelő szín mellett tudjunk dönteni.
Van esetleg személyes tapasztalatod azzal kapcsolatban, hogy egy-egy szín miként hat az emberekre?
Igen, egyrészt a saját brandemhez tartozó színek kiválasztását is komoly kutatómunka és kísérletezés előzte meg. Másrészt sok vállalat keres meg azzal kapcsolatban, hogy a befolyásolás technikáinak alkalmazásával – többek között a megfelelő színek kiválasztásával – segítsek a kommunikációjukat hatékonyabbá tenni. Köztük volt egy olyan informatikai eszközöket, alkatrészeket forgalmazó és javító cég, amely csupa agresszív színeket használt, miközben az lett volna a feladatuk, hogy a megbízhatóságukat kommunikálják. Áttértünk a kék színre, amely köztudottan a bizalom, a barátság, a belső nyugalom és az érzelmek színe. Olyannyira jól sikerült a váltás, hogy még a Google Ads, tehát az online hirdetési platform költései is csökkentek.
Egy arculatváltásba nagy bátorság belevágni?
Az arculatok váltogatása nagyon rizikós dolog. Ha lehetőség van rá, nem javaslom a vállalatoknak, hogy leváltsák a brandjük színét, mert rendkívül veszélyes, kockázatos és persze költséges is. Bármelyik cég, amely ebbe belevág, annak tudnia kell, hogy egy több tíz, esetleg százmilliós kiadástöbblettel kell számolnia, hiszen el kell fogadtatni az új logót, színeket, ami rettentően sok kommunikációt, reklámot igényel. Ha ebbe nem fektetünk, csak egyszerűen leváltjuk az arculatot, ismeretlenekké válunk még a régi ügyfelek számára is. Épp ezért, csak azoknál a cégeknél javaslom az arculatváltást, ahol a szín a kezdetekben javíthatatlanul rosszul lett kiválasztva. Esetükben egy váltással jelentősen több ügyfelet lehet hatékonyan bevonzani. Ha pedig sikerül megtalálni a megfelelő színt, utána következetesen ezzel kell dolgozni.
Vannak esetleg olyan színek, amiket lehetőleg kerülni kell a márkaépítés során?
Rossz szín nincs, csak a kommunikációs célokhoz rosszul választott árnyalat van. Figyelembe kell venni, hogy a cég tevékenységéhez, körülményeihez milyen szín passzol. Például egy gyerekruhákat forgalmazó cégnek semmiképp nem javasolt a fekete színt választani.
Konkrét felmérések, elemzések után kell meghatározni a közölni kívánt üzenetet, majd ezt színekké kell konvertálni. Nem lehet hasraütésszerűen dönteni egy bizonyos szín mellett, mielőtt kiválasztjuk, kutatást kell végezni.
A hirdetésekben, reklámokban persze még menet közben is lehet játszani a színekkel. Fontos, hogy ne mi döntsük el, hogy mi fog működni, inkább a visszajelzésekre hagyatkozzunk. Egy online hirdetést például bátran elindíthatunk mondjuk egy sárga és egy piros felirattal is. Amelyik jobban teljesít, abba az irányba érdemes elmozdulni.
Mit gondolsz, a használt színek mennyiben befolyásolhatják egy vállalat sikerét?
Én azt gondolom, hogy ezen abszolút múlhat a vállalat sikere. Ha az arculat kialakítása során nem a megfelelő színek mellett döntünk, az akár a cég bukását is magával hozhatja, erre a marketing történelme során is volt néhány példa.