FB pixel

A nagy márkák legsúlyosabb reklámbaklövései – a marketingnek is vannak határai!

2022-08-15
Szerző: Clientfactory
Szakmai blog

Rasszizmus, homofóbia, kirekesztés, nők tárgyiasítása – sem jópofának, sem murisnak nem nevezhetők ezek a jelenségek, időnként valahogy mégis felütik a fejüket a reklámokban, a hirdetésekben. Mert olykor még a legnagyobb márkák is elszúrják a reklámkampányaikat. 

Vannak olyan témák, amikkel nem szabad, vagy legalábbis nem érdemes viccelődni. A rasszizmus, a homofóbia, a nők tárgyiasítása, a társadalmilag súlyos kérdések elbagatellizálása kétségkívül ezek közé tartozik, olykor mégis a legnagyobb márkák marketingesei is úgy vélik, hogy a nagy hírverés kedvéért megéri ezekkel operálni, megéri feszegetni a határokat. A nagy port kavart, érzékeny témákat firtató kampányokat rendre a bocsánatért esedezés követi. Mondhatjuk persze, hogy a negatív reklám is reklám”, ám az igazán nagy melléfogásoknál nem sok pozitív hozadékkal lehet számolni. 

Összeszedtünk öt híres elhibázott reklámhadjáratot, amelyekből minden cég tanulhat. 

1. A Pepsi és a világbéke 

A tüntetések vidám, mosolygós, fesztiválhangulatú bulik, ahol mindenki egytől-egyig jól érzi magát – hiszen azért van ott. A rendet biztosító fakabátok persze kicsit morcosak, de csak egészen addig, míg bele nem kortyolnak egy doboz kólába. A Pepsi 2017-es reklámfilmje legalábbis ezt közvetíti. Ahogy az amerikai divatmodell, Kendall Jenner átnyújt egy kólát a kordonban álló rendőrök egyikének, és az belekortyol, minden megoldódik, eljön a világbéke. A filmben a rendőrök és a tüntetők gondtalanul, kacarászva kóláznak, majd megjelenik egy üzenet: „Élj merészebben, élj hangosabban, élj a pillanatnak”.

 

Az abszurditásban úszó, mindenki számára meghökkentő reklámfilm hatására egy világ hördült fel. Elsősorban azért, mert a legtöbben úgy érezték, hogy a márka elbagatellizálja a világban zajló demonstrációkat, konfliktusokat. 

A reklám 24 órán át sem futott, amint kirobbant a botrány, a világcég azonnal törölte. A Pepsi nyilvános közleményben kért elnézést, miszerint egy globális üzenetet akartak közvetíteni az egységről, a békéről és az egyetértésről, de elhibázták. 

Mindenesetre az biztos, hogy ezzel a reklámfilmmel sem a Pepsi, sem Kendall Jenner nem lett népszerűbb. A közösségi oldalakon egyesek még az üdítő bojkottját is szorgalmazták. 

2. A Ford és a csomagtartóba tuszkolt nők 

A nőknek nem a volánnál a helye, de még nem is a hátsó ülésen, hanem a csomagtartóban! Lehetőleg persze megkötözve, begyömöszölt szájjal, hogy ne zajongjanak. Ez kicsit furcsának hathat, ám a Ford 2013-as indiai reklámplakátja ezt sugallta.

Mit akart üzenni a reklám? Elvileg azt, hogy a kicsi autónak milyen nagy a csomagtartója, hiszen akár három nő is elfér benne. Silvio Berlusconi például nyugodtan betuszkolhatja a Ford Figo csomagtartójába a három szeretőjét, akik ellene vallottak. 

A Ford ezzel a reklámmal – amit állítólag az indiai reklámügynökség a cég jóváhagyása nélkül publikált – szexuális tárgyként ábrázolta a nőket. Pont Indiában, ahol nemzeti problémaként tartják számon a szexuális erőszakot. 

3. A Nivea és az afroamerikaiak újracivilizálása 

A Nivea 2011-ben „újracivilizált” egy ősember külsejű fekete bőrű férfit. 

A kampányfotón egy jól öltözött, ápolt afroamerikai tartja a kezében a saját korábbi fejét, ami bozontos, szakállas, vad barlanglakóra emlékeztető. A szlogen pedig ez: „Civilizáld újra magad”. 

Az üzenet természetesen egyből érzékeny fülekre talált. Hatalmas felháborodást keltett, hogy a márka üzenete szerint a fekete férfinak nem azért van természetesen növő haja, mert ilyen stílusban szereti hordani, vagy mert így fejezi ki hovatartozását. A Nivea szerint az afrohaj egyszerűen nem civilizált. 

Nem ez volt az első eset, hogy a kozmetikai cég hasonló kínos ügybe keveredett, így már rutinosan, nagyon gyorsan reagáltak a tiltakozó hangokra. Elnézést kértek és kivették a képet a kampányból. 

4. A Snickers és a melegek „meggyógyítása”

Homoszexuális vagy? Dobj be egy Snickerst! – üzente a csokicsászár a 2021-es spanyolországi reklámfilmjében. 

A videóban egy népszerű influenszer egy tengerparti bárban elvékonyított hangon kér egy „szexi narancslevet”, amiben A, B és C vitamin is van. Miután mindenki furcsán néz rá, a pincér üdítő helyett egy Snickers jégkrémet nyújt át neki. A következő snittben a homoszexuális influenszer helyett már egy vastag hangú, szőrös férfit láthatunk. Az édességtől rögtön helyre állt a világ rendje. 

A felzúdulás hatására a cég elnézést kért és eltávolította a reklámfilmet. 

5. A H&M és a dzsungelbe keveredett kismajom 

2018 januárjában a H&M több üzletét is kifosztották Dél-Afrikában miután a cégóriás piacra dobott egy kapucnis pulcsit a „a legmenőbb majom a dzsungelben” felirattal. A terméket egy feketebőrű kisfiúval reklámozták. 

Az indulatokat csak fokozta, hogy a kollekció egy másik darabját egy fehér gyerek viseli, az ő pulóverére viszont már a „túlélésszakértő” szócska volt írva. 

A svéd divatcég reklámja a legtöbbek szerint rasszista és érzéketlen volt. A közösségi médiában is hatalmas felháborodást keltett a pulóver, egyesek egyenesen a svéd cég bojkottját indítványozták. 

A reklámzajból minden cég ki akar tűnni. Ki ilyen, ki olyan eszközöket használ, ám az biztos, hogy semmiképp sem szabad viccet űzni abból, ami egyes társadalmi csoportokra nézve sértő, ami etikai szempontból nincs rendben. A marketingeszközök bár olykor valóban kemények, ismerni és tisztelni kell a határokat! Javasolt körültekintőnek lenni egy-egy kampány megvalósítása előtt, a kényes helyzeteket teremtő ötleteket pedig nem érdemes megvalósítani. Néha jobb félni, mint megijedni!