Bár olyan régen volt, hogy már visszaemlékezni is nehéz, igenis volt élet a közösségi oldalak nagyágyúja, a Facebook előtt! Mielőtt az életünk minden apró zuga kék-fehérré vált – a méltán híres Zuckerberg-féle találmánynak köszönhetően – több közösségi oldalon is randalírozhattunk.
Nosztalgiázzunk egy kicsit, elevenítsük fel a világháló rég elfeledett bugyrait, amelynek oly sok szép – utólag sokszor inkább kínos – pillanatot köszönhetünk!
iWiW – a nagyik játszótere
Kétségkívül az egyik legnépszerűbb magyar közösségi portál az iWiW volt. Bár a tinik is rendelkeztek profillal, „csak, hogy legyen”, inkább a felnőtt, idősebb generáció játszóterének számított. Az oldalra minden fontosnak vélt adat, személyes fotó kikerülhetett, a fórumokon keresztül pedig kommunikációba elegyedhettek a felhasználók. Az egyetlen nehezítést a „körbe” való bejutás jelentette: meghívásos alapon működött az oldal, tehát csak azok tudtak csatlakozni, akik rendelkeztek meghívóval.
Az iWiW-et 2002-ben hozták létre, a csúcson 2005 és 2010 között volt, ezekben az években a leglátogatottabb magyar weboldalnak számított. 2010 tavaszán azonban visszaesett az ötödik helyre, ami már előrejelezte a lassú halálát – ebben jelentős szerepe volt persze Zuckerbergnek is. 2014-ben, több mint négy és fél millió regisztrált felhasználónál teljesen lehúzták a rolót.
MyVIP – a fiatalok iWiW-je
A MyVIP négy évvel az iWiW után robbant be a hazai köztudatba. Ezen a felületen egyszerűbb volt a csoportokba rendeződés, illetve az önkifejezés is sokkal kreatívabb, izgalmasabb formában valósulhatott meg. A felhasználók személyes profillal rendelkeztek, képeket, videókat tölthettek fel, üzenetben beszélgethettek, chatekben ismerkedhettek, különböző adatok alapján rátalálhattak egymásra.
A legérdekesebb mégis az volt, hogy a felhasználók láthatták, ki nézte meg a profiljukat. Ennek köszönhetően könnyebb volt ismerkedni.
A múlt idő használata csak a Facebooknak köszönhető gyors népszerűség csökkenésnek szól, ugyanis a MyVIP még mindig létezik! Nézzen fel rá, lehet talál még néhány régi képet ismerőseiről.
Barátikör – az SMS-ek barátja
A baratikor.com 2004-ben indult, Lettországban. Csak később, 2006-ban vált elérhetővé több nyelven – köztük magyarul is. Az iWiW-hez hasonlóan csak meghívásos alapon kerülhettek be új tagok a közösségbe.
A Barátikör felhasználói profillal rendelkeztek, üzenhettek, új ismerősöket kereshettek. Ám nem ez adta a közösségi oldal valódi sikerét! A Barátikör titka abban rejlett, hogy SMS szolgáltatást is biztosított, méghozzá ingyenesen. Később azonban ez a lehetőség megszűnt.
2008 januárjában több mint kétmillió taggal rendelkezett a közösségi portál.
A Facebook mindent és mindenkit letarolt!
A Facebook története 2004 februárjában kezdődött, amikor Mark Zuckerberg három társával létrehozta a kezdetben thefacebook néven futó oldalt. Az indulásakor csak a Harvardi diákok szociális terének számító platform év végére elérte az egymillió felhasználót, 2018-ban pedig már a kétmilliárd regisztráltat ünnepelhették.
Kék-fehérré vált az életünk, hiszen a kapcsolataink ápolása, a kommunikáció, a tájékozódás, a vásárlás és eladás mind-mind a Facebookra tevődött át. Bár az elmúlt években bukkantak fel új közösségi oldalak, azok vagy tiszavirág életűek voltak, vagy felvásárolta őket a Facebook, azaz most már Meta névre keresztelt vállalat.
Hamarosan a Facebooknak is búcsút inthetünk?
Bár még nincs valós alternatíva, ami feltörhetne a közösségi oldalak képzeletbeli dobogójának legfelső fokára, egyre jobban érezni, hogy a Facebook lecsengőben van. A kamaszok körében az anyukákkal, apukákkal és persze nagyszülőkkel teli közösségi háló ma már nem „menő”, sőt kifejezetten „ciki”. Az aktív felhasználók száma tavaly csökkenni kezdett, ami arra enged következtetni – hacsak nem állnak elő valami hihetetlen innovációval –, a Facebook népszerűsége elérte a csúcsot, így a következőkben már csak a lejtmenetét nézhetjük végig.
Ám ennek bekövetkezte garantáltan nem egyik pillanatról a másikra várható, hiszen a kétmilliárdot is meghaladó felhasználó nem tér át egy szempillantás alatt a konkurenshez – akit ma még nem is ismerünk.
A TikTok-ról persze nem szabad megfeledkezni, ám a videómegosztó portál jelenleg nem képes hasonló funkciót betölteni, mint a Facebook – sem üzleti, sem felhasználói szempontból.
A Facebook számos közösségi oldalt utasított már maga mögé, kíváncsian várjuk, hogy melyik lesz az a portál, amelyik egyszer lekörözi Zuckerberg találmányát…