FB pixel

A marketing nem játék – hogyan alkalmaznak kampányaikban mégis játékos elemeket a profi szakemberek?

2022-11-28
Szerző: Clientfactory
Szakmai blog

Mindenki szeret játszani – mert a játék szórakoztat, leköt, beszippant és magával ragad. Sokak szerint azonban a játék – legyen az bármilyen formába is öntve –, rendkívül gyerekes, épp ezért összeegyeztethetetlen az üzleti világgal, a céges kommunikációval, tevékenységgel. Az utóbbi évek divathulláma, a gamifikáció azonban mindezt jócskán megcáfolta! 

A marketing persze nem játék! De azért sosem árt játékosra venni a figurát! 

A vállalkozásoknak meg kell találniuk a módját, hogy ne csak bevonzzák az ügyfeleket, lojálissá is tegyék őket. Nem titok ugyanis, hogy a partnerek/vásárlók hűsége felbecsülhetetlen a cégek számára. 

Itt jön a képbe a gamifikáció! Egyre több vállalat fordul olyan marketingstratégiák felé, amelyek valamilyen játékos” elemet tartalmaznak, ezáltal arra ösztönözve ügyfeleiket, hogy kapcsolatban maradjanak a márkával. Amennyiben jól használják, a gamifikáció bizonyítottan növeli az kuncsaftok lojalitását, ezáltal magas megtérülést eredményez a vállalkozások számára. 

Mit értünk gamifikáció alatt? 

A gamifikáció, vagy „játékosítás” az angol gamification kifejezésből ered. A technika lényege, hogy játékossá téve a sales vagy marketing folyamatokat nagyobb figyelmet, elköteleződést és ügyfélhűséget érhet el egy cég, márka a célcsoportján belül.

A fogalom konkretizálása érdekében nézzünk néhány példát a gamifikációs megoldásokra, amikkel már biztosan Ön is találkozott. 

  • Nyereményjátékra való felhívás, bizonyos akcióhoz kötve;
  • hűségpontrendszer;
  • pörgethető szerencsekerék weboldalba ágyazva;
  • de akár a visszaszámláló egy esemény landing oldalán is ide sorolandó!

Hogyan használják a nagy márkák kampányaikban a játékot? 

Nem kell Önnek feltalálni a spanyolviaszt! Lesse el, hogy a nagy profik miként alkalmazzák a gamifikáció innovatív és kreatív megoldásait! 

A Lidl és a hűségprogram, ami beszippant 

Ön letöltötte már a Lidl mobilalkalmazását? Ha még nem, jobban jár ha próbára teszi. De vigyázat! Függőséget okoz! 

Igen, a Lidlnek sikerült egy olyan rendszert kiépíteni, amivel az emberek egy széles rétegét be lehet szippantani. Azt a réteget, amely imádja a nyereményeket, a meglepetéseket, és persze azokat a szerencsevadászokat akik hajkurásszák az afféle izgalmakat, amit egy egyszerű sorsjegy lekaparása képes adni. A Lidl az applikációján belül minden egyes vásárlás után lehetőséget kínál arra, hogy a kedves vásárló ezt az élményt, tehát a sorsjegy lekaparását átélje. Ezáltal persze csak apróságok nyerhetők, a „hazárdőrök” számára azonban nem a jutalom a lényeg, hanem a játék öröme. 

Emellett a hűséges vásárlók ingyen termékeket zsebelhetnek be bizonyos összeg feletti vásárlás esetén. És persze közeleg a karácsony is, így nagy valószínűséggel ismét lehetőség nyílik a Lidl legújabb szakácskönyvének a megszerzésére.

A diszkontáruház játékos applikációjával rengeteg vevőt késztet arra, hogy rendszeres vásárlójává váljon. 

A Nike és a motiváló aktivitásmérő

A NikeFuel aktivitásmérő is a gamifikációra támaszkodik. Minden nyomon követett mozgást NikeFuel-pontokká változtat, amelyek így mutatják az elért eredményeket. Ezek megoszthatók a barátokkal, sőt lehetőséget biztosítanak arra is, hogy a felhasználók versenybe szálljanak egymással, ezzel is motiválva önmagukat, illetve egymást. 

A Nike egyedi üzenetekkel ünnepli a kis győzelmeket, gratulál az elért eredményekhez, és folytatásra bátorítja felhasználóit. A folyamatos biztatás növeli a felhasználók önmagukba vetett bizalmát, ugyanakkor az alkalmazás felé is elkötelezettséget teremt. 

A McDonald’s féle Monopoly

Nem mehetünk el szó nélkül a világ egyik legsikeresebb gamifikált értékesítési promóciója mellett, amely a McDonald’s és a Hasbro együttműködéséből született. Bár ez a játék itthon nem érhető el, rendkívül jó példaként szolgálhat. 

1987-ben megalkották a McDonald’s Monopoly-t, mely minden év októberében az Egyesült Államokban és Kanadában fut. A játék lényege, hogy bizonyos termékek megvásárlása után a fogyasztók zsetonokat kapnak, melyek mindegyike a népszerű társasjáték egyik ingatlanát jelképezi. Az ugyanolyan színű ingatlanok összegyűjtésével a vásárlók részt vehetnek egy ajándéksorsoláson. 

A promóció hatalmas népszerűségnek örvend. A nyereményeket hajkurászó impulzusvásárlóknak köszönhetően 2010-ben például 5,6%-al növekedtek a cég bevételei ebben az időszakban. 

Vajon az Ön célközönségénél milyen gamifikációs eszköz állná meg a helyét? Ötleteljünk együtt! Vegye fel velünk a kapcsolatot és beszéljünk a vállalatában, illetve a gamifikációban rejlő lehetőségekről >>>