Mindenki szeret játszani – mert a játék szórakoztat, leköt, beszippant és magával ragad. Sokak szerint azonban a játék – legyen az bármilyen formába is öntve –, rendkívül gyerekes, épp ezért összeegyeztethetetlen az üzleti világgal, a céges kommunikációval, tevékenységgel. Az utóbbi évek divathulláma, a gamifikáció azonban mindezt jócskán megcáfolta!
A marketing persze nem játék! De azért sosem árt játékosra venni a figurát!
A vállalkozásoknak meg kell találniuk a módját, hogy ne csak bevonzzák az ügyfeleket, lojálissá is tegyék őket. Nem titok ugyanis, hogy a partnerek/vásárlók hűsége felbecsülhetetlen a cégek számára.
Itt jön a képbe a gamifikáció! Egyre több vállalat fordul olyan marketingstratégiák felé, amelyek valamilyen „játékos” elemet tartalmaznak, ezáltal arra ösztönözve ügyfeleiket, hogy kapcsolatban maradjanak a márkával. Amennyiben jól használják, a gamifikáció bizonyítottan növeli az kuncsaftok lojalitását, ezáltal magas megtérülést eredményez a vállalkozások számára.
Mit értünk gamifikáció alatt?
A gamifikáció, vagy „játékosítás” az angol gamification kifejezésből ered. A technika lényege, hogy játékossá téve a sales vagy marketing folyamatokat nagyobb figyelmet, elköteleződést és ügyfélhűséget érhet el egy cég, márka a célcsoportján belül.
A fogalom konkretizálása érdekében nézzünk néhány példát a gamifikációs megoldásokra, amikkel már biztosan Ön is találkozott.
- Nyereményjátékra való felhívás, bizonyos akcióhoz kötve;
- hűségpontrendszer;
- pörgethető szerencsekerék weboldalba ágyazva;
- de akár a visszaszámláló egy esemény landing oldalán is ide sorolandó!
Hogyan használják a nagy márkák kampányaikban a játékot?
Nem kell Önnek feltalálni a spanyolviaszt! Lesse el, hogy a nagy profik miként alkalmazzák a gamifikáció innovatív és kreatív megoldásait!
A Lidl és a hűségprogram, ami beszippant
Ön letöltötte már a Lidl mobilalkalmazását? Ha még nem, jobban jár ha próbára teszi. De vigyázat! Függőséget okoz!
Igen, a Lidlnek sikerült egy olyan rendszert kiépíteni, amivel az emberek egy széles rétegét be lehet szippantani. Azt a réteget, amely imádja a nyereményeket, a meglepetéseket, és persze azokat a szerencsevadászokat akik hajkurásszák az afféle izgalmakat, amit egy egyszerű sorsjegy lekaparása képes adni. A Lidl az applikációján belül minden egyes vásárlás után lehetőséget kínál arra, hogy a kedves vásárló ezt az élményt, tehát a sorsjegy lekaparását átélje. Ezáltal persze csak apróságok nyerhetők, a „hazárdőrök” számára azonban nem a jutalom a lényeg, hanem a játék öröme.
Emellett a hűséges vásárlók ingyen termékeket zsebelhetnek be bizonyos összeg feletti vásárlás esetén. És persze közeleg a karácsony is, így nagy valószínűséggel ismét lehetőség nyílik a Lidl legújabb szakácskönyvének a megszerzésére.
A diszkontáruház játékos applikációjával rengeteg vevőt késztet arra, hogy rendszeres vásárlójává váljon.
A Nike és a motiváló aktivitásmérő
A NikeFuel aktivitásmérő is a gamifikációra támaszkodik. Minden nyomon követett mozgást NikeFuel-pontokká változtat, amelyek így mutatják az elért eredményeket. Ezek megoszthatók a barátokkal, sőt lehetőséget biztosítanak arra is, hogy a felhasználók versenybe szálljanak egymással, ezzel is motiválva önmagukat, illetve egymást.
A Nike egyedi üzenetekkel ünnepli a kis győzelmeket, gratulál az elért eredményekhez, és folytatásra bátorítja felhasználóit. A folyamatos biztatás növeli a felhasználók önmagukba vetett bizalmát, ugyanakkor az alkalmazás felé is elkötelezettséget teremt.
A McDonald’s féle Monopoly
Nem mehetünk el szó nélkül a világ egyik legsikeresebb gamifikált értékesítési promóciója mellett, amely a McDonald’s és a Hasbro együttműködéséből született. Bár ez a játék itthon nem érhető el, rendkívül jó példaként szolgálhat.
1987-ben megalkották a McDonald’s Monopoly-t, mely minden év októberében az Egyesült Államokban és Kanadában fut. A játék lényege, hogy bizonyos termékek megvásárlása után a fogyasztók zsetonokat kapnak, melyek mindegyike a népszerű társasjáték egyik ingatlanát jelképezi. Az ugyanolyan színű ingatlanok összegyűjtésével a vásárlók részt vehetnek egy ajándéksorsoláson.
A promóció hatalmas népszerűségnek örvend. A nyereményeket hajkurászó impulzusvásárlóknak köszönhetően 2010-ben például 5,6%-al növekedtek a cég bevételei ebben az időszakban.
Vajon az Ön célközönségénél milyen gamifikációs eszköz állná meg a helyét? Ötleteljünk együtt! Vegye fel velünk a kapcsolatot és beszéljünk a vállalatában, illetve a gamifikációban rejlő lehetőségekről >>>