Hahó! Itt vagyok, létezem, olyan terméket/szolgáltatást kínálok Önnek, amire szüksége lehet! – ez az az üzenet, amit minden vállalat el szeretne juttatni az emberek felé. Ezzel nincs is gond, azzal már sokkal inkább, ha ezt az információt mindenkivel meg szeretnék osztani.
Legyen szó bármilyen termékről vagy szolgáltatásról is, fontos leszögezni: nem lehet, és nem is kell mindenkinek eladni!
Ne azért teperjünk, hogy hirdetéseink, bejegyzéseink, mondanivalónk minél több emberhez eljussanak, azért tegyünk, hogy azok a lehetséges vevőkhöz érjenek el. Ahogy sok esetben, itt is a „minőség a mennyiség előtt” elvet kell követni.
Fel kell ismerni, hogy kiből lehet lead, ki az, aki vásárolna és ki tartozik abba a csoportba, akinél az üzenet soha nem érhet célba. Tehát azonosítani kell a célközönséget!
Mi történik, ha mindenkihez szólunk?
Az irreleváns elérés nemcsak a statisztikát rontja és a hirdetési költségeket növeli, de még a vállalat sikerességi rátáját, illetve a megítélését is a béka segge alá nyomhatja. Ha egy hirdetés mindenkihez szól, az azt jelenti, hogy senkihez! Az effajta kampányok eredménytelenek lesznek, az elért emberekben pedig unszimpátiát generálnak, hiszen gondoljon csak bele: Önt is felidegesítik azok a reklámszagú üzenetek, amik egy fikarcnyit sem érdeklik, igaz? Mások is így vannak ezzel!
Ha mindenkit célba akarunk venni, ha mindenkinek el akarunk adni, nem egy meghatározott célcsoport felé irányítjuk a marketing tevékenységünket, akkor a legrövidebb úton járunk a vásárlók elvesztése felé!
Hogyan határozható meg a célközönség?
Nem, kor, földrajzi elhelyezkedés, érdeklődési kör, családi állapot, képzettségi szint, munkakör – minden szempontot figyelembe kell venni, amikor a potenciális vásárlók, érdeklődők meghatározására kerül a sor. Jól át kell gondolni, hogy az adott termék vagy szolgáltatás kinek lehet releváns, kinek az érdeklődését vívhatja ki, ki a fogyasztó.
A célközönség persze nem feltétlenül egyenlő a fogyasztóval! Míg B2C-ben a végső felhasználót kell megcélozni, addig a B2B esetében cégek vannak a célkeresztben. Meg kell határozni, hogy milyen vállalatok számára lehet érdekes a kínált termék/szolgáltatás, a cégen belül ki dönt a vásárlásról és ki az, aki igénybe veszi azt. Ha ez megvan, már csak meg kell győzni mindenkit arról, hogy vásárolni kell.
B2B szektorban a célcsoportok precíz meghatározása, leszűkítése még nagyobb jelentőséggel bír, hiszen vállalatokból jelentősen kevesebbet találni, mint fogyasztókból.
Minél részletesebben határozzuk meg az elérni kívánt célszemélyeket, annál pontosabban tudjuk belőni, hogy milyen marketingaktivitás, milyen típusú kommunikáció hozhat eredményt. A helyénvaló, objektív célcsoport meghatározás segíthet a hathatós marketing stratégia kidolgozásában is.
A célközönségen belül is szeparálni kell!
A vásárlók jellemzően nem egy, inkább több, jól megkülönböztethető, különféle tulajdonságokkal bíró emberek csoportjába oszthatók. A csoportokon belül hasonló érdeklődési körök azonosíthatók, így egy-egy üzenetre nagy eséllyel azonosan is reagálnak.
A marketingkommunikáció által elsősorban reakciót akarunk kiváltani, így a hasonlóan reagáló embereket egy-egy csoportba kell szednünk. Vegyünk példaként egy fehérjekészítményt. A testépítőknek ugyanaz a fehérje más okokból fontos, mint a terhes kismamáknak vagy az élsportolóknak, esetleg a cégvezetőknek. Ugyanaz a fehérjekészítmény ugyanazokkal a hatásokkal bír, de más és más tulajdonságait kell kiemelni a különböző célcsoportok számára.
De ne feledkezzünk meg a B2B szektorról sem! Tegyük fel, hogy egy könyvelő szoftvert szeretnénk értékesíteni. A rendszer garantáltan más okokból lesz vonzó a könyvelő és az ügyvezető számára. Az alkalmazást több aspektusból kell megvilágítani, hogy az összes meghatározott célcsoportnál átmenjen a rostán.
A hirdetéseket, üzeneteket, kommunikációt tehát a célközönségen belül is szeparálni kell, ugyanis ez az az út, amely az új vásárlók/ügyfelek bevonzása, a jóval nagyobb sikerek elérése felé vezet!
Ön tudja, hogy pontosan kik tartoznak a célközönségébe? Ha még nem teljes a lista, vagy csak szeretne többet tudni róluk, a segítségünkre számíthat! →